Wakacyjne powroty

„Wakacyjne powroty – praca jako źródło satysfakcji zawodowej.
Coaching jako narzędzie kształtowania procesu zmian”

Tęsknota minionego lata

Wakacyjny czas mija bezpowrotnie, z dalekich tropików zabieramy ze sobą trochę świeżych wspomnień, garść wrażeń którymi karmić się będziemy jesienną chandrą ciemnych popołudni i strug deszczu, które zapewne nadejdą. Opalenizna odejdzie cichym, niespostrzeżonym krokiem, rytm letniego rozleniwienia być może zamieni się w nerwowy tupot naszych kroków na firmowych schodach i przeszklonych galeriach sterylnej korpokracji.
Co ze sobą zabieramy z naszych wakacyjnych wojaży? Prócz plenerów, które czasem zapierają nam dech w piersiach, towarzyskich bon motów i całego spektrum sytuacji lepszych i gorszych?
Wraz ze zbliżającym się końcem turnusów wypoczynkowych często pozwalamy sobie na niewinną słabość wyrażenia żalu za minionym czasem i niekoniecznej radości powrotu do doskonale znanej rzeczywistości zawodowej. Do czego wracamy? Do szefa który katalogiem rozmaitych kijów i marchewek „wspiera” nas w osiąganiu celów, do nie realistycznych targetów w których jedno jest pewne: każdy kolejny będzie większy od poprzedniego. Do presji na wynik bez względu na koszty, w końcu czasem do nudy, stagnacji, monotonii obowiązków. Naturalnie nie zawsze powroty oznaczają jedynie negatywne wrażenia – to kwestia sytuacji która tworzy nasze odczucia by przekuć je w przekonania. Zatem pamiętajmy o dwóch stronach medalu naszej indywidualności którą nosimy w sobie: awersie satysfakcji zawodowej, spełnienia, zgody na sytuację która nas otacza, oraz rewersie wiecznego niezadowolenia z pracy z powodów rozmaitych. Niemniej stosunkowo rzadko słyszy się peany szczerej radości i symfonie zachwytu z okazji powrotu do krajobrazu zawodowego. W tej publikacji chciałbym się odnieść do odczuć negatywnych związanych z pracą.

Doskonałość bezruchu

Pośród tej palety wrażeń (jak podkreślam nie zawsze negatywnych – czasem po prostu obojętnych co też nie wieszczy nic dobrego) fascynuje ludzka skłonność do tego co zastane, ułożone, ustalone. Wracamy w niechciane środowisko z mniejszym lub większym bagażem świadomości co nam się nie podoba jednak nie zawsze za tym idzie jakiekolwiek działanie. Mijają lata: 1,2, 5, 15….a my tkwimy w tym samym dołku stagnacji. Oczywiście stoją za tym rozmaite czynniki: począwszy od lęku przed zmianą, obawą podejmowania ryzyka czy też innymi aspektami formalnymi: kredytem, sytuacją rodzinną…. Pytanie tylko czy sytuacja ta jest dogodnym pretekstem by wszystko zostało po staremu czy też rzeczywistą przeszkodą na drodze do naszych celów? Nasz bezruch decyzyjny grzeje nas swoim poczuciem fałszywego bezpieczeństwa, jest tak ciepło, bez najmniejszego chłodu ryzyka i płatka myśli o tym, że coś może nie wyjść. Nie ma działania – nie ma ryzyka! NAPRAWDĘ?

Pierwszy krok na wagę sukcesu

Coaching obok innych ważnych elementów kładzie nacisk na poszerzanie naszej świadomości. Jeśli coś jest przed nami ukryte wtedy zwykle nie możemy podjąć działań, gdy trafia do przestrzeni naszej uwagi możemy zdecydować co z tym robimy lub nie. Ponieważ artykuł jest poświęcony powrotowi z wakacji i zmienianiu tego co zastajemy w rzeczywistości zawodowej na lepsze (tego co jest po naszej stronie), zapraszam do wykonania graficznego ćwiczenia dzięki któremu być może zobaczysz więcej. Ćwiczenie najlepiej wykonać po powrocie z wakacji gdy nasz umysł zacznie się skupiać na bieżących obowiązkach.

Ćwiczenie – „Koło pracy”

  1. Materiały: przygotuj kartkę A4 lub większą (flipchart) oraz kolorowe pisaki
  2. Rysunek Koła Pracy i obszarów: narysuj duże koło i podziel je na ćwiartki które oznaczają poziom obszarów w pracy (np. czas pracy, zarządzanie, zespół – inne ważne dla Ciebie. Od Ciebie zależy ile wydzielisz obszarów – standardowo można wyróżnić 8
  3. Wyskalowanie: po stworzeniu ćwiartek w drodze autorefleksji oznacz każde pole cyfrą od 1 do 10 gdzie 10 to max. zadowolenia, 1 to bardzo zła, porażająca sytuacja i brak Twojej satysfakcji
  4. Wybór kluczowego obszaru: wybierz obszar, który okazał się najsłabiej oceniany lub też który zwraca Twoja uwagę, ma wpływ na Twoje odczucia względem pracy
  5. Określenie mocy i wpływu: zastanów się na co w danym obszarze masz wpływ – co realnie możesz zmienić lub w jaki sposób możesz dokonać próby wpływu na zmianę sytuacji
  6. Spis działań: napisz – jakie działania należałoby podjąć w danym obszarze by sytuacja wyglądała lepiej
  7. Decyzja: zdecyduj – co robisz z tym dalej!

Autorem artykułu jest Rafał Pawlos

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *